tiistai 17. joulukuuta 2013

Autoilu Australiassa ja siihen liittyviä kustannuksia

Suomen jokaisessa mediassa tuntuu nyt olevan aika paljon juttua liittyen kilometriveroehdotukseen. Oli itsekin tutustuttava asiaan ja pähkäiltävä hieman autolla ajoon liittyviä kustannuksia Suomessa ja Australiassa.

Suomessa autoiluun liittyvät verot ja kustannukset ovat kai seuraavat. Verojen osalta oston yhteydessä maksetaan autovero, vuotuinen ajoneuvovero sekä polttoainevero. Muita autoiluun liittyviä kustannuksia ovat rekisteröintimaksu, katsastusmaksut, ajoneuvovakuutukset, huollot ja polttoainekustannukset. Niin ja tietysti ajoneuvon hinta.

Australiassa verojen määrät vaihtelevat osavaltioittain mutta yleisesti Australiassa maksetaan rekisteröintimaksu, auton ostohintaan liittyvä leimavero sekä vuotuinen ajoneuvovero. Lisäksi täällä on niin kutsuttu luksusautovero, joka koskee kaikkia uusia autoja arvoltaan n. 60-74,000 AUD (2013-1014). Täällä ei katsasteta autoja samalla tavalla kuin Suomessa (autoa myytäessä, tulee tosin olla tarkastustodistus käyttökunnosta olemassa). Lisäksi diesel-käyttöisistä autoista ei peritä erillistä veroa. Polttoaineesta maksetaan 10% gst (alv) sekä lisäksi polttoainevero, joka vaihtelee polttoaineluokittain (esim. lyijyttömästä maksetaan noin 0.38 senttiä litralta). Muut kustannukset liittyvät samoihin asioihin kuin Suomessa eli pakolliseen vakuutukseen ja huoltoihin, polttoainekustannuksiin sekä ajoneuvon hintaan.

Australiassa on lisäksi tietulleja. Melbournessa Citylink kattaa noin 22km tieverkoston ja yhdistää kaupunginosia keskustaan sekä lentokentän alueelle. Tietullimaksut ovatkin sitten ihan mukavan kokoisia. Port Melbournessa meidän auton käyttö oli aika vähäistä. Auto saattoi olla parkissa useita viikkoja ja ainoastaan kun lähdimme viikonloppureissuun pakattiin laukut ja suunnattiin kaupungista ulos. Port Melbourne kun oli niin lähellä CBD:tä, että sieltä pääsi ratikalla (siis sellaisella, joka kulkee pitkin omia kiskoja, joita autot eivät tuki) kätevästi keskustaan. Nyt Malvernissa asuessamme, ollaan ehditty ajella suuntaan jos toiseenkin. Onhan täälläkin kattava julkinen verkosto mutta toisinaan perin hidas (niin ja ruokakauppakaan ei ole ihan kulman takana).

Tullia varten meillä on autossa ikkunaan liitettävä laite, joka automaattisesti veloittaa useamman dollarin summan Citylinkiä käytettäessä. Citylinkistä olemme maksaneet käytön lisäksi tilin avausmaksun (50 dollaria) sekä vuotuisen laitemaksun 27.50 dollaria. Katsoimme toissapäivänä huvikseen muuttoon ja edelliseen kuukauteen kuluneet tietullimaksut (muuton takia suhauttelimme siis pitkin M1:stä useampaan otteeseen tavaroita kuskatessa). Maksuja oli kertynyt lähes 200 dollaria. Summa sai tietysti pohtimaan, että mistä maksammekaan tietä käyttäessä.

Tien hyvä puoli on tietysti sen toimivuus. Olen kokeillut ajamista vaihtoehtoisia reittejä pitkin ja aikaahan siihen saa kulumaan toisinaan puolituntia enemmän kuin maksullista tietä käyttäessä. Niin ja kuluuhan ruuhkissa seisoskeluun ja hitaaseen kaupunkiajoon tietysti myös enemmän polttoainetta. Tietullimaksun maksaminen liittyykin mielestäni paitsi tien käyttöön myös oman ajan hintaan. Vaihtoehtona on aina myös julkisen liikenteen valinta, joka useimmiten onkin paras vaihtoehto. Ei tosin aina ajan ja täsmällisyyden osalta mutta ympäristön ja kätevyyden.

Niin Suomessa kuin täälläkin liikenteeseen ja siirtymiseen liittyvät ehdotukset ja aloitteet herättävät aina suuria tunteita ja saavat ihmiset liikkeelle. Tänä aamun Melbournessa uutisoitiin mielenosoittajista, jotka vastustavat uuden tien ja tunnelin rakentamista keskustan kehysalueiden välille. Yksityisautoilua suosittaessa julkisen liikenteen kehittäminen jää usein jalkoihin.

Välillä tulee pohdittua, että miksi yhteen keskukseen täytyy kaikkien suunnata ja poistua aina samaan aikaan? Olisi aika loistavaa jos nykyinen yrityskulttuuri sallisi työn tekemisen useammin kotoa käsin (teknologiahan sen jo sallii). Etätyön hyvät puolet olisi ainakin säästynyt aika (ja hermot) sekä vähentyneet liikenneruuhkat ja saasteet. Niin ja ainakin täällä julkinen liikenne toimisi varmemmin, kun yksityisautoja olisi vähemmän ratikkakiskoja tukkimassa.

Summa summarum. Niin täällä kuin Suomessakin autoilusta tulee maksettua verojen ja käytön osalta ihan mukavasti. Australiassa on mielestäni kuitenkin vahvempi yksityisautoilun kulttuuri. Paikallisten mielestä on usein ok maksaa esimerkiksi 20 dollarin parkkimaksuja keskustan halleissa kuin ajaa lyhyitä matkoja (edullisemmalla) taksilla tai julkisilla. Autoiluun liittyy siis vahvempi helppouden ja mukavuuden käsite kuin Suomessa. Olisi aika mielenkiintoista nähdä, miten vastaava veroehdotus vaikuttaisi täällä yksityisautoiluun. Oma veikkaukseni on, että aika vähän...

Tulipas pohdittua. Ensi kerralla sitten jotain enemmän hömppää :)

2 kommenttia:

  1. Tämä ei ehkä enää teitä auta, mutta vinkkinä muille että EastLink:in Breeze-eTag:it toimivat yhtälailla CityLinkillä (ja muuallakin kuten Sydneyssä) mutta on halvempi; mitään tilinavaus- vai vuosimaksuja ei ole ($40 on minimi aloitusmaksu mutta se menee krediitteinä tilille), mukana myös viikonloppualennuksia yms. Kts http://www.eastlink.com.au/

    (Toistaalta nyt kun CityLinkin infon tarkistin niin sielläkin tuo $50 avausmaksu menee krediiteiksi tilille ja "vuosimaksu" $27.50 on sekin vain minimi-käyttömaksut vuodessa, ei siis varsinaisesti mikään lisäkustannus - joten aika samoissa ovat)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti Sami, loistava lisäys ja tarkennus! En ollut huomannutkaan, että avausmaksu menee krediiteiksi tilille. Hyvä kuitenkin tietää, että EastLinkin ja CityLinkin eTagit toimivat myös Sydneyssä ja että kummaltakin taholta voi sellaiset hankkia :)

      Poista