tiistai 3. huhtikuuta 2012

Majakalta Snake Lagoonille

Eilen illalla tuli lomauni eli illallisen jälkeen nukahdin klo 20.20 todella syvään uneen ja heräsin aamulla kymmentä vaille kahdeksan. Melkein 12 tuntia unta putkeen. Loma tekee tehtävänsä eli varaa akkuja.

Tänään suunnattiin saaren luoteisosaan Cape Bordaan tutkimaan saaren yhtä majakoista. Paikalle pääsee ainoastaan päällystämättömiä punaisia hiekkateitä, joilla kengurut loikkivat mennen ja tullen. Itse majakka on aika matala mutta saaren korkein sillä se on pystytetty korkealle paikalle.

Osallistuttiin päivän turistiopastukselle kuuntelemaan majakan historiasta ja se kyllä kannatti. Heppu, joka veti kierrosta taisi olla ihan omimmassa ammatissaan ja vetänyt ainakin puheen nopeudesta päätellen muutaman sata opastusta. Kerran päivässä kierroksella laukaistaan myös tykillä äänimerkki ja onnistuttiin osumaan juuri klo 12.30 kierrokselle ja klo 13 tykinlaukaukselle.

Tykin vierestä löytyi myös Kristinestadista vuonna 1860 lähteneille purjehtijoille omistettu muistomerkki. Purjehtijat olivat haaksirikkoutuneet saaren edustalla matkallaan Adelaideen ja trekkailleet 2,5 päivää saaren maastossa päästen lopulta majakalle turvaan. Museosta löytyi myös Suomesta lähetetty pienoismalli kyseisestä laivasta.

Jatkettiin matkaa vielä majakan hautausmaalle, jota ympäröivät eukalyptuspuut sekä vanhalle tavaranlastausreitille. Reitti oli kilometreissä aika lyhyt mutta jyrkkyydessään ihan merkittävä. Täältä oli lastattu majakalle neljä kertaa vuodessa tarvikkeita. Myöhemmin mäkeen oli rakennettu kiskot, joita pitkin tavaroita sai siirrettyä vikkelämmin.

Viimeinen kohde päivälle oli Snake Lagoon ja 4 kilometrin pikkupatikointi. Suunnattiin iltapäivällä pusikkoisia teitä ja kivisiä polkuja kohti kallioiden keskellä avautuvaa rantaa. Paikalla oli kyltti, jossa pyydettiin varomaan poikkeuksellisia aaltoja. Ranta oli märkä mutta aallot eivät tuntuneet ylettyvän kuitenkaan kovinkaan pitkälle. Eihän siihen tarvita toisaalta kuin yksi freak aalto ja jotain rannalle onnistuttiin siis jättämään jälkeemme. Körkortin kengät ajautuivat yhden poikkeuksellisen aallon matkassa ulapalle (ne olivat kyllä korkealla kivellä mutta aaltoon nähden liian matalalla). Takaisin palattiin sitten paljain varpain yksi sukka takataskussa - onneksi suurin osa kävelyreissuista tulikin jo tehtyä.

Cape Bordan majakka

Näkymät majakan lähettyviltä

Suomalaisten purjehtijoiden muistomerkki

Fides pienoismalli Cape Bordan museossa

Eukalyptuspuiden ympäröimä hautausmaa

Tavarareittejä

Snake lagoonin kävelyreitti ja varoitukset rannalle mennessä

Kiviä ja kallioita rannalta

Kovin rauhallinen ranta ja kengät vielä tallessa

Kivinen on kengättömän tie takaisin

1. Onneksi on talvi, niin kärmeetkin poissa kengättömän tieltä.
    Muuten, saatko laitettua noi kuvat sillein, että niitä saisi selattua putkeen? Mä aina onnistun pudottamaan itseni sivulta pois, kun suljen kuvan..

2. Täällä on vielä syksy ja yksi käärmekin valitettavasti nähtiin - tosin autotiellä. Onneksi ei tullut vastaan polulla!

Pitää vähän tutkia tuota kuvien selailua. Olisi aika kätevä jos sen saisi toimimaan sellaisena selailuna. Tutkitaan siis :)